torsdag 11 mars 2010

Politiker på dagis..

De som har läst LT sista tiden har väl inte kunnat undgå att läsa om besparingarna som ska göras i förskolorna vilket har lett till MYCKET upprörda föräldrar. Så i dagarna två har jag roat mig med att "hänga" på dagis mellan kl 18-21, lattjo, man har ju inget annat för sig vid den tiden..

Igår var det iallafall dags för stormöte mellan föräldrar, politiker och ansvariga i kommun, och mötet kan väl beskrivas som en cirkus med mycket ARG och upprörd publik.
Alltså, det kanske inte är så lätt att vara politiker och försvara misstagen som skett med ekonomin i kommunen men att stå och säga att 12 tjänster inom förskolan måste bort bland annat på grund av att nåt pucko bokfört utgifter som inkomst.. alltså sånt får inte hända och varför ska våra barn bli lidande för det?? Minus 12 tjänster innebär ett cirkasnitt på 7,5 barn/pedagog.. Hur i hela friden ska säkerheten garanteras och hur ska det kunna ske någon pedagogisk verksamhet över huvud taget??

Det enda politikerna säger är -"vi är på er sida, vi vill inte spara på förskolan MEN då ekonomin inte går ihop har vi inget val". Det finns ALLTID ett val, det handlar om prioriteringar, vilket iof inte verkar vara deras starka sida med tanke på planen på ett nytt bibliotek i Järna för 10miljoner (som dessutom bara ska vara öppet 18h/vecka för mer har dom inte råd med..) planeras till hösten.

Politikerna blev inbjudna att vara med en dag på förskolan och jag hoppas att det är en dag när flera i personalen är sjuka (eftersom det råder vikariestopp) så dom får uppleva hur det är att hålla koll på 7,5 barn.
Själv har jag fullt upp med 2 barn...

1 kommentar:

  1. Det är verkligen helt sjukt!
    Och det som är ännu sjukare är ju att de inför den nya 30 timmars regeln (för föräldralediga och arbetslösa) mitt i alltihop. Det skulle väl gå på 3,4 miljoner bara i höst har jag för mig att jag läste... Ta de där pengarna och försök behålla personalen istället.

    Det sparas på tok för mkt och snart kommer den personal som finns kvar inte att orka längre. jag älskar mitt jobb som förskollärare, men det finns gränser för vad vi klarar och orkar.

    Stå på er och strid för er sak. Det är ni föräldrar som har störst inverkan och iallafall en liten chans att övertyga poltikerna. Det är ju era barn det handlar om.

    Kram!

    SvaraRadera