onsdag 12 augusti 2009

Skrämmande

Förra veckan fick vi för oss att prova en annan strand (vi åker vanligtvis ALLTID till farmor & farfars stuga när det ska badas). Sagt och gjort, vi packade badkläder och picknick korg och åkte iväg. Barnfamilj som vi är var vi på plats redan kl 10. Solen sken och vi fick mycket bra plats (det var vi och en o annan barnfamilj där).

När sedan klockan går och fler folk vaknar till & letar sig mot stranden gör jag en skrämmande upptäckt.. vad kroppsidealet har ändrats. När jag var liten och var på stranden reagerade man om det kom en kraftigt överviktig person, nu reagerade jag över att det bara fanns enstaka smala (normalviktiga) personer.

Nu är ju inte jag direkt smal själv utan kan gott få bort några extra kilo runt magen. Det som var mest skrämmande var alla barn i 7-13 års ålder som lätt hade 3-6kg övervikt. Hur ska det sluta? Om vi nu äter allt mer skräpmat & motionerar mindre, hur kommer då framtiden bli? Är vi föräldrar så stressade att vi inte hinner laga ordentlig mat eller aktivera våra barn utan att vi enkelt parkerar dom vid tv´n eller datorn med en hamburgare i handen?

Ett exempel fick jag se på stranden, en familj köpte med sig pizza och cola till stranden.. Vart har dom hederliga äggmackorna och den hemgjorda saften tagit vägen??
Nej, jag ska verkligen försöka att inte själv hamna i träsket utan försöka äta sunt, träna lagom och motivera mina barn till ett sunt liv. Då har iallafall jag gjort min del...

1 kommentar:

  1. Nej visst är det hemskt att folk bara blir tjockare och tjockare. Jag tror att en bov i dramat är alla halvfabrikat där de petar i socker hej vilt för att få sakerna att smaka gott med så lite bra råvaror som möjligt. Se på grillkorv tex, något är ju fel när köttinnehållet på korven brukar ligga runt 50 procent. Resten är typ vatten och skräp. Min farfar korvfabrikanten skulle vända sig i sin grav om han visste...

    Men jag tycker det allra sjukaste med kroppsidealen just nu är att det knappt finns någon som är "normal". Är man inte överviktig så är man anorektiskt smal. Det är såna ytterligheter jämt, om man inte frossar i chips och hamburgare så är man fixerad vid smalmat och hård träning. Jag tycker det är synd att det inte finns fler "normala".

    SvaraRadera